Język programowania
Na dzisiejszych zajęciach dowiemy się jak zapisać algorytm w języku Python i JavaScripts.
Jednym ze sposobów zapisu algorytmu jest zbudowanie skryptu w Scratchu. Program ten stanowi wizualizacje, którą zawsze można uruchomić i przetestować. W waszych podręczniku na stronie 72 przedstawiono algorytm Euklidesa – wyznaczenia NWD.
Zapis algorytmu w języku programowania
Innym sposobem zapisu algorytmu jest program napisany w wybranym języku programowania. Pierwsze komputery programowano w języku maszynowym czyli za pomocą zestawu elementarnych poleceń zrozumiałych dla procesora. Było to zajęcie żmudne i trudne, w dodatku dla każdej nowej wersji procesora ten zestaw był nieco inny. W latach 50 XX w powstały pierwsze języki programowania wyższego poziomu, o charakterze uniwersalnym, czyli te same dla różnych komputerów. Początkowo były to języki Fortran, Algol, później Cobol, Pascal, Basic, Logo. kolejna generacja języków to Java, C, Phyton, Visual Basic, PHP.
W tabeli przedstawiono realizacje algorytmu Euklidesa w języku Phyton i JavaScript. Zastosowano w nich pętle while – warunek instrukcje – co oznacza dopóki jest spełniony warunek, wykonuj instrukcje.
Phyton | JavaScript |
a=42 b=24 while a!=b: if a>b: a=a-b else: b=b-a print(a) |
var a=152; var b=57; var nwd=function(a,b){ while (a!==b){ if(a>b){a==a-b;}else {b==b-a;} } return a; }; fill(0,0,0); text(nwd(a,b),135,100); |
Który zapis wydaje Ci się bardziej zrozumiały?
if – działa tak jak blok jeżeli …to – w Scratchu.
else – dodane do if odpowiada blokowi jeżeli to…w przeciwnym razie…
print – powiedz…
var – stwórz zmienną rzeczywistą
return – przerywa działanie funkcji i zwraca podaną wartość – nie ma tego bloku w Scratchu
fill – ustaw kolor wypełnienia i kolor tekstu – nie ma tego bloku w Scratchu
text – odpowiada blokowi powiedz
Język Phyton będziemy omawiali w klasie ósmej. Naukę programowania w języku JavaScript możesz zacząć samodzielnie korzystając ze strony Akademia Khana – wybierz dział informatyka – programowanie.
Na stronie zostało specjalnie utworzone oprogramowanie umożliwiające interaktywną pracę z kodem (JavaScript i HTML) z wykorzystaniem biblioteki Processing. Charakteryzuje się on prostym interfejsem i systemem pomocy.
Najbardziej rozbudowane jest programowanie JavaScript składające się z pięciu kursów:
- wprowadzenie do JS: rysowanie i animacja;
- zaawansowany JS: gry i wizualizacje;
- zaawansowanie JS: symulacje natury.
- HTML/JS: tworzenie interaktywnych stron internetowych;
- HTML/JS: tworzenie interaktywnych stron internetowych z jQuery.
Każdy kurs zaczyna się od podstaw: wyjaśnia na czym polega programowanie, objaśnia środowisko , wprowadza do rysowania i kolorowania itp.Przerobienie całego kursu może zająć kilka miesięcy, ale po kilku lekcjach możesz stworzyć własny program z animacją.
Jeśli zainteresował Cię program Phyton możesz zacząć od phyton.oeiizk.edu.pl.