Scratch – teksty i dzwięki
Na dzisiejszych zajęciach spróbujemy stworzyć własny projekt w Scratchu, używać bloku z zieloną flagą, zapisywać projekt na dysku i udostępniać go na stronie Scratcha.
Pierwszy projekt, który spróbujemy samodzielnie stworzyć, będzie to powitanie przez duszka kotka. Trzeba pokazać mu co ma robić czyli ułożyć skrypt z bloków.
Nasz projekt będzie zaczynał się od bloku kiedy zielona flaga kliknięty.
Wszystkie bloki będziemy układać na scenie. Środkowa część programu.
Kliknij na wygląd i wstaw blok powiedz – tam w miejsce cześć można wpisać dowolny tekst.
Bloki powinny być połączone ze sobą, jeśli chcemy zobaczyć jak działa nasz program, wystarczy kliknąć na zieloną flagę nad sceną z kotkiem.
Kotek też może wydawać dźwięki jeśli dodamy do skryptu odpowiedni blok. Z grupy skrypty dźwięki dodaj odpowiedni blok.
Kot może też zadać użytkownikowi pytanie. Wtedy wybierz blok z skryptów czujniki zapytaj również tu możemy wpisać dowolne zapytanie. Wtedy gdy uruchomimy program kotek zapyta się nas jak się nazywamy i pod sceną (pojawi się pole tekstowe) będziemy mogli wpisać nasze imię – odpowiadając na pytanie.
Jeśli chcemy by po wpisaniu naszego imienia kotek witał się z nami wpisanym imieniem należy wykonać następujące działania (układając bloki jak na rysunku poniżej). W ostatniej linijce połączyłem kilka bloków w jeden.
Zapisywanie projektu na komputerze czy na koncie Scretcha. Jeśli mamy konto na Scratchu to projekty nasze zapisują się automatycznie. Jeśli chcemy możemy zapisać nasze projekty na komputerze. W dowolnej chwili nasz projekt możemy opublikować w sieci. Wówczas projekt jest dostępny dla wszystkich użytkowników Scretcha.