Rysowanie gwiazd na niebie w Scratchu

Na dzisiejszych zajęciach wrócimy do programu Scratch, którym posługiwaliśmy się w pierwszym półroczu.

Projekt nazywa się „Rysowanie gwiazd na niebie

Treść zadania: Napisz program który będzie rysował gwizdy na niebie za pomocą duszka w miejscu gdzie klikniemy myszką.

Otwieramy scratch.mit.edu. Następnie wybieramy nowy projekt otwiera się pusta scena z żółtym kotem. Zmieniamy duszka kota na „czarownika” – szukamy go w bibliotece duszków.

Usuwamy kotka klikając na śmietnik. I wstawiamy tło niebo w nocy.

Zaczynamy pisanie programu. Klikamy na początku na scenę. W miejscu tj. mniej więcej na środku naszego ekranu będziemy pisać kod, przesuwając kolejne bloki, które znajdują się po lewej stronie. Ponieważ program ma nam rysować gwiazdy na niebie po kliknięciu myszką więc należy skorzystać z bloku wiadomość tzn. jeśli klikniemy na scenę program będzie wysyłał informację do duszka, że kliknęliśmy na niebo i duszek ma narysować gwiazdkę. jak będzie wyglądał kod programu?

Gdy określiliśmy nazwę wysłanej wiadomości do duszka (Rysuj) wybieramy go na wstawionym bloku.

Przechodzimy teraz do pisania kodu programu dla naszego duszka. Tam gdzie będziemy wstawiać kolejne bloki programu musi być ikonka duszka (nie tło).

Teraz tworzymy program, który będzie „wywoływany” gdy klikniemy na scenę. Program nazywa się „rysuj”. Początek tego programu zaczęliśmy  już w „scenie”. Klikając na scenę wysyłamy właśnie wiadomość „rysuj” i duszek zaczyna „działać”.

Tworzymy teraz taki mikroprogram, który będzie wywoływany w programie „rysuj„.

 

I ostatecznie cały nasz program wygląda tak:

Uruchamiając program „zieloną flagą” klikamy na scenę i widzimy, że nasz duszek rysuje gwiazdki. Czy dałeś radę to zrobić?