Gra z komputerem (papier, nożyce, kamień)

Na dzisiejszych zajęciach dowiesz się jakie są zasady gry papier, nożyce, kamień. Spróbujemy zrealizować tą grę w wersji elektronicznej w Scratchu.

Opis gry znajduje się w podręczniku str. 45 – należy ją przeczytać po cichu na lekcji.

Przyjmujemy dla naszej gry w Scretchu, że:

  • 1 to kamień;
  • 2 to nożyce;
  • 3 to papier.

Gracz będzie podawał cyfry 1, 2, 3 – a komputer losował będzie jedną z tych cyfr. Ile jest możliwych przypadków? Możliwy jest remis – w przypadku wyboru tych samych cyfr. Oprócz remisu mamy jeszcze 6 przypadków.

W naszej grze utworzymy, aż 8 duszków. Tzn. 6 rąk i postać chłopca i komputera.

Realizacja projektu w Scratchu

Potrzebne nam będą 4 zmienne, dwie do przechowywania liczby zdobytych punktów przez gracza i komputer, oraz dwie do przechowywania aktualnej wartości wybranego symbolu.

Dwie pierwsze zmienne

  • chłopiec – ta zmienna jest widoczna na naszej scenie – liczba punktów zdobytych przez gracza.
  • komputer – ta zmienna jest widoczna na naszej scenie – liczba punktów zdobytych przez komputer.

Dwie kolejne zmienne

  • los – zmienna niewidoczna jedna z cyfr 1,2,3 wylosowana przez komputer.
  • dana – zmienna niewidoczna jedna z cyfr 1,2,3 podana przez gracza.

Ustalamy początkowe warunki tzn. co będzie się działo po kliknięciu flagi. Nadajemy wartość 0 wszystkim zmiennym. Ten skrypt napisz na skrypcie chłopca.

Przypisz kolejny duszką (ręka) następujące skrypty:

Na kolejnych rękach skopiuj powyższy skrypt zmieniając w miejscu los (dana – dotyczy skryptów gracza) = kolejne liczby na 2,3 zarówno dla komputera jak i chłopca (gracza).

Następnie na panelu chłopiec kontynuuj skrypt rozpatrując wszystkie przypadki które mogą się pojawić.

Dodaj kolejne warunki do panelu chłopiec aby można było rozpocząć grę. Na rysunku podałem dwa warunki pozostałe opracuj sam albo skorzystaj z gotowych warunków, które znajdują się podręczniku str. 49.