Scratch – duszki i skrypty

Na dzisiejszych zajęciach dowiesz się jak korzystać z zasobów programu scratch, odczytywać proste bloki skryptów, tworzyć tło za pomocą edytora obrazów.

Pierwszą rzeczą, którą zobaczymy otwierając program Scretch to obraz poniżej. Blok skryptów po lewej stronie kolorami zaznaczono kolejne kategorie bloków, intro – krótki film na środku sceny, który po oglądnięciu można zamknąć. Część programu na umieszczanie kolejnych bloków skryptu, scena na której znajduje się nasz duszek kotek.

Wróć z powrotem do pierwszej strony cofnij się strzałką. Kliknij na przeglądaj i wybierz gry.

Wpisujemy w wyszukiwarce w scratchu poszukiwaną grę Hide and Seek lub klikamy na napis gry. Otworzy się prezentacja projektu napisanego przez jednego z użytkowników scratcha. Zanim zaczniesz grać przeczytaj instrukcję. [kliknij Gobo aby zbierać punkty]

Po otworzeniu gry, kliknij zieloną flagę i zbieraj punkty. Nie jest łatwo kliknąć Gobo. Pojawia się na chwilę i szybko znika. Zastanawiasz się zapewne jak to zostało zrobione? Nic prostszego aby to zobaczyć wystarczy zajrzeć do środka projektu (ikonka w prawym górnym rogu).

Po zajrzeniu do środka naszym oczom ukarze się ciąg połączonych ze sobą kolorowych „klocków” to tzw. bloki, bloki te tworzą tzw. skrypt czyli program dzięki, któremu gramy w naszą grę.

Z boku sceny możemy sobie przeczytać do jakiej grupy skryptów należą poszczególne bloki.  Dodatkowo każdy blok jest podpisany np.: zagraj dźwięk, powiedź, itp. Jak widzimy skrypt zaczyna się od kiedy zielona flaga to – wtedy uruchamia się nasz program.

Dzięki (blokowi idź do x i y i dalej losuj z zakresu) – duszek może losowo przemieszczać się po naszej scenie i zajmować wylosowane położenie.

Ważne – skrypt to zestaw bloków wykonywany w kolejności ich ustawienia.